Posted by : Unknown poniedziałek, 5 maja 2014

Dzisiaj dzień matury z języka polskiego. Dzień, w którym zaczęła się nagonka na maturzystów. 


matura polski lektury
photo by Viktor Hanacek
Na dzisiejszej maturze z polskiego tradycyjnie pojawiły się tematy z dwóch lektur. Pierwsza z nich to "Wesele" Wyspiańskiego, a druga to "Potop" Sienkiewicza. Jak można się spodziewać, nie są to ulubione lektury licealistów. Ani moje, chociaż maturę pisałam już 4 lata temu.

W Internecie zaczęło się powszechne narzekanie na dobór lektur, mnóstwo ludzi przyznaje się, że ich nie przeczytało. Dało to oczywiście sygnał do ataku hejterom, którzy osobę nie czytającą lektur uważają za totalne dno. 

Nie mam zielonego pojęcia, skąd się bierze ten pogląd. Książek czytam dużo więcej, niż statystyczny Polak, a przez większość lektur w liceum nie przebrnęłam. Próbowałam, ale poddawałam się zwykle po rozdziale. Bo ja czytać lubię, ale jak coś jest nudne, to szkoda mi mojego czasu. I tak przebrnęłabym tylko przez tekst, czytając bez zrozumienia. Zamiast tego zasiadałam do innej lektury - takiej, jaka mi się podobała.

Na mojej maturze trafił mi się "Świętoszek" Moliera i "Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall. Drugiej książki nie kojarzyłam - nawet nie zdążyliśmy jej omówić... "Świętoszka" miałam przeczytanego, ale szczerze powiedziawszy, postacie całkowicie wyleciały mi z głowy i nie wiedziałam kto jest kim. I mimo tego... zdałam. I to zdałam lepiej niż się spodziewałam.

Czy zmieniłoby to coś, gdybym tego "Świętoszka" nie przeczytała? Nic a nic. Wciąż opierałabym się tylko na załączonym fragmencie. Na studiach ani w pracy nikt nie pyta, czy czytałam "Potop", ani ile procent miałam z matury z polskiego. Nie czuję się głupsza przez to, że nie przeczytałam "Chłopów". Inteligencja to nie czytanie lektur. Ludzie, dajcie innym żyć!

edit: Jeśli jesteście jeszcze przed maturami, kilka rad dla Was na swoim blogu ma Paweł Opydo. Powinny pomóc wam przejść przez liceum i egzamin dojrzałości z mniejszym stresem.

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

© Agata Szymczak, 2013. Obsługiwane przez usługę Blogger.

- Copyright © Agata Szymczak - fotografia, zwierzęta, lifestyle -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -